مرکز علم

Science Center

فواید خرما

فواید و خواص خرما برای سلامتی بدن انسان

خرما از ميوه هاي بسيار مفيد است که متاسفانه در برنامه هاي غذايي ما بطور مرتب قرار ندارد .خرما يکي از پرمصرفترين خوراکيهايي است که در ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار گذاشته ميشود.درخت خرما يا نخل از گياهان بسيار قديمي و مقدس است که نامش در قرآن مجيد 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از ميوه هاي بهشتي مي دانند. در ديانت مسيح برگ خرما سنبل و نشانه شهادت و روح شهلايي است که در راه ديانت حضرت مسيح جان باخته اند. يک ضرب المثل عربي ميگويد: "خواص درخت خرما به اندازه روزهاي سال است."

تاريخچه
خرما ميوه قديمي است، ميوه اي که از درختي به عمل ميآيد که جزو تيره نخل هاست و در مناطق نيمه گرمسيري و گرمسيري پرورش مييابد.عده اي خاستگاه آن را هندوستان ميدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت اين درخت به پنج هزار سال پيش برمي گردد.گفته ميشود که نخل خرما از ايران به چين برده شده و در کشورهاي اروپايي مانند اسپانيا کشت شد.
ارزش غذائي
اين ميوه سر شار از انواع ويتامين از جمله E-C-B-A است همچنين داراي فلزات معدني مثل فسفر ، کلسيم ، آهن ، يد و منيزيم ميباشد که هر کدام از اين مواد در سلامتي انسان نقش بسزايي دارداين ميوه به خاطر داشتن منيزم ضد سرطان بوده . براي شنوايي ، بينايي ، درد کمر ، درد مفاصل ، درمان سينه و
ريه مفيد است .استفاده از اين ميوه در ماه مبارک رمضان به دليل ارزش غذايي آن توصيه شده است، اين ميوه، قند کاهش يافته در دوران روزه داري را جبران ميکند، به علت دارا بودن فيبر و خاصيت ملين بودن آن، سيستم گوارشي را که به دليل روزه داري بي تحرک شده است،به تحرک وا ميدارد.خرما به علت داشتن منيزيم، انرژي عضلاني بدن را تقويت ميکند و نيروي عمومي بدن را افزايش ميدهد و به علت داشتن فسفر و منيزيم موجب تقويت حافظه ميشود.خرماي ايراني گونه هاي متعددي دارد که مصارف هر کدام از آنها متفاوت است، گونه هايي مانند مهتري، سلاني، شهمران، کلوته و  که در ميان اين گونه ها شايد نام"مضافتي" براي ما از همه آشناتر باشد ، گونه اي از خرما که به شکل رطب در بازارهاي داخلي و خارجي با طعمي بسيار دلچسب به فروش ميرسد. با توجه به کوچکي هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه بر اساس نياز روزانه دو تا سه واحد ميوه ميخوريد، ميتوانيد اين تعداد را به جاي يکي از اين واحدهاي ميوه استفاده کنيد.
افراد ديابتي و يا کساني که سابقه ديابت در خانواده آنان وجود دارد بايد تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.
مقدار کالري خرما بلافاصله بعد از خوردن يک کيلوگرم خرما، 3470 کالري انرژي در بدن توليد مي شود. به همين دليل مصرف خرما در افطار مناسب است، زيرا گرسنگي شما را فرو مي نشاند.اين مقدار انرژي در مقايسه با ساير ميوه ها بسيار بالاست. مقدار انرژي توليد شده در يک کيلو گرم از مواد غذايي زير به شرح زير است.زرد آلو (520 کالري) پرتقال (480 کالري) برنج پخته (1800 کالري) نان گندم (2295 کالري) موز (970 کالري)گوشت بدون چربي (2245 کالري) ولي همانطور که گفته شد يک کيلو خرما بيش از 3000 کالري انرژي توليد مي کند.15 تا 30 در صد آن را آب تشکيل مي دهد . ميوه خرما 2 درصد پروتئين و کمتر از 2 درصد چربي و املاح دارد. پروتئين و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسيدن آن فرق مي کند. سديم کمي نيز دارد.
تاثير خرما بر سلامتي
تاثير خرما بر سلامتي در تحقيقات متعددي بررسي شده است.از آنجا که خرما در گروه ميوهها طبقه بندي ميشوداز فوايد مصرف ميوه و سبزي برخورداراست.به علاوه خرما به علت چربي کمي که دارد به عنوان ماده غذايي کم چربي در نظر گرفته ميشود.به خاطر مقادير ناچيز سديم ، بيماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشکلي نخواهند داشت ، مگر اينکه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود.بيشترين اهميت خرما به علت تامين فيبر گياهي است.به گفته دانشمندان مصري ، خوردن 80گرم خرما، 10 درصد نياز روزانه بدن به نياسين را جبران مي کند."نياسين" برطرف کننده مشکلات گوارشي، رواني و پوستي است.اين مقدار خرما همچنين پنج درصد نياز روزانه به ويتامينهاي B1 و B2 را که در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند ، تامين ميکند.
فوايد خرما
1- پژوهشگران مي گويند خوردن خرما به تنهايي يا همراه با لبنيات از جمله شير براي کوفتگي و خستگي مفرط ناشي از روزه گرفتن يا فعاليتهاي سنگين بسيار مفيد است.
2- خرما اليافي دارد که در کاهش چربي و تامين پروتئين بسيار موثر است.
3- جديدترين تحقيقات علمي بيانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مايه آرامش روحي آنان است.
4- به علت دارا بودن موسيلاژ و مواد پکتيک ، آرام کننده سرفه مي باشد، و اثر رفع ناراحتي هاي سينه دارد. براي اين کار از جوشانده 50 گرم در نيم ليتر آب شيريني تهيه مي کنند که براي سينه درد مفيد است.
5- خرما مي تواند در بهبود فلج اعضا، کمردرد و ناراحتي هاي مفاصل موثر باشد.
6- مي گويند جوشانده خرما در شير سينه را نرم' کليه ها را درمان 'و از التهاب و امراض عفوني و ريزش مو جلوگيري ميکند .
7- مخلوط خرما با شير تازه در بالا بردن و تقويت نيروي جنسي بسيار موثر است.
8- براساس شواهد، در مناطقي که مصرف خرما درآنها زياد است ، اين ميوه ميتواند در پيشگيري از سرطان موثر باشد.
9- در بعضي کتاب هاي طب سنتي از خرما به عنوان خون ساز ياد شده که براي افراد ضعيف المزاج بسيار مفيد ميباشد .
10- خرما اسيد اضافي معده را خنثي ميکند براي سالمندان و کودکان بسيار سود مند است .
11- اثرمعجزه آساي هسته خرما، از بين بردن تورم پلک هاي چشم است براي اين منظور پمادي از هسته خرما درست کرده و آن را روي چشم مي گذارند اين پماد براي رشد مژه هاي چشم نيز بهترين دارو است.
ويتامين ها ومواد معدني خرما- ويتامين A، براي رشد سلول ها ضروري و فعاليت سلول ها را تشديد مي کند، زيرا با کمک آن کلسيم موجود در خرما به سلول هاي بدن مي رسد.
-ويتامين B، تقويت کننده و سازنده سلول هاي عصبي است. ويتامين B2، در جذب مواد هيدروکربني ساير غذاها موثر است.
-آهن. در هر 100گرم خرما 3تا 5 ميلي گرم آهن وجود دارد. بنابراين با خوردن چند عدد خرما در روز آهن مورد نياز بدن تامين مي شود. آهن ترميم کننده و سازنده گلبول هاي قرمز خون است. لذا خوردن خرما درمان کم خوني است.
-منيزيم، بدن انسان روزانه نياز به 250ميلي گرم منيزيم دارد و از طرفي هر 100 گرم خرما در حدود 62 ميلي گرم منيزيم دارد. بنابراين هر گاه شخص به جاي ساير مواد غذايي روزانه فقط نيم کيلو خرما بخورد تمام منيزيم بدن خود را تامين کرده است. کمبود منيزيم بدن را براي ابتلا به سرطان آماده مي کند. منيزيم مقوي انرژي عضلاني ، عصبي و غدد تناسلي مي باشد. هم چنين براي حفظ سلامت پروستات و کليه ها لازم است. منيزيم مانند فسفر فعاليت هاي فکري را تقويت مي کند. مبتلايان به ديابت (قند) مي توانند به جاي قند از خرما استفاده کنند، زيرا منيزيم موجود در خرما کار کليه ها و لوزالمعده را آسان مي کند. اين ميوه به خاطر داشتن منيزم ضد سرطان بوده . براي شنوايي ' بينايي ' درک کمر ' در مفاصل ' سياتيک' درمان سينه و ريه مفيد است .
مضراتالبته نبايد در مصرف آن زياده روي کرد چون مصرف بسيار بالاي آن باعث آسيب به کبد و طحال افزايش فشار خون ' جوش دهان و پوسيدگي دندانها ميشود,در خوردن آن افراط نکنيد چرا که داراي قند زيادي است در اين صورت آن هايي که لوز المعده حساس دارند و يا آنهايي که بيماري قند در خانواده آن ها وجود دارد بايد کمتر از اين ميوه استفاده کنند.

+ نوشته شده در  88/04/04ساعت 1:17  توسط حسین اسکندرزاده  |